۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
1403/05/11
برگزاری نشست تخصصی «حماسه عاشورا و تلألؤ حراست از حقوق بشر»
 
 در راستای پاسداشت جان‌فشانی‌های حضرت امام حسین (ع) و یاران ایشان جهت حفاظت از آزادگی و معرفت انسانی که امروزه نمود حقوقی آن به‌وضوح در کالبد قواعد جهان‌شمول حقوق بشری متجلی گردیده است، گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان با همکاری سازمان مردم‌نهاد «مادر مهربان»، مبادرت به برگزاری نشستی تخصصی با عنوان «حماسه عاشورا و تلألؤ حراست از حقوق بشر» نمود؛ نشستی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و فارسی که در قرابت زمانی با ماه محرم در روز چهارشنبه مورخ 3 مرداد ماه 1403 با حضور جناب آقای دکتر محمود کریمی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)، جناب آقای دکتر محمد سرکال، مشاور اسبق سازمان ملل متحد در امور اقلیت‌های عراق و سرکار خانم دکتر صفورا ترک لادانی، عضو هیئت‌علمی گروه زبان فرانسه دانشگاه اصفهان و مدیر سازمان مردم‌نهاد «مادر مهربان» و طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان برگزار گردید.
در ابتدای این نشست، جناب آقای دکتر کریمی به دو منبع اسلامی که همواره به‌مثابه سرچشمه‌هایی جهت توسعه و تکوین مفهومی حقوق بشر مطرح می‌باشند، یعنی قرآن کریم و سنت و عملکرد پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت ایشان اشاره نمود. ایشان ضمن بیان آیاتی از قرآن کریم پیرامون کرامت انسانی، به‌عنوان نمونه آیه 70 سوره اسراء و آیه 14 سوره مؤمنون که در آنان به روند آفرینش انسان و دمیدن روح خداوند در این مخلوق اشاره گردیده است، موارد فوق را بیانگر احترام والای نگرش اسلامی نسبت به انسان و همبستگی ماهوی آن با خداوند دانست. دکتر کریمی در ادامه صحبت‌های خویش را معطوف به قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا نمود و از هدف ایشان جهت اصلاح جامعه به‌منظور کاربست خوبی‌ها، احترام به آزادگی و جلوگیری از پدیده‌های آسیب‌زا به فطرت انسانی صحبت به میان آورد؛ هدفی که در وصیت‌نامه ایشان خطاب به برادر خود، محمد بن حنفیه، به‌وضوح قابل‌مشاهده است. ایشان سپس به موارد نقض حقوق بشر توسط سپاه یزید و خانواده ابوسفیان علیه حضرت امام حسین (ع)، اهل‌بیت و یاران ایشان همچون سوزاندن خیمه‌ها، قطع دسترسی به آب، مثله نمودن اجساد و سلب حق زندگی به‌عنوان مواردی که امروزه نیز به‌عنوان نقض قواعد بین‌المللی حقوق بشر محسوب می‌گردند اشاره داشت و در پایان صحبت‌های خود نیز بر ترویج مبانی حقوق بشری از سوی امام حسین (ع) در میدان نبرد، درست به هنگام نقض همین مبانی علیه ایشان صحبت به میان آورد.
پس از ایشان، سرکار خانم دکتر ترک لادانی سخنان خویش را با اشاره به آزادگی انسان و حقوق مرتبط با این امر آغاز نمود. ایشان ضمن تشریح نگرش اصلاح‌طلبانه امام حسین (ع) به‌منظور اصلاح باطنی و ظاهری جامعه اسلامی، بر تبلور این اندیشه در سخن معروف آن حضرت یعنی «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»، تأکید ورزید. دکتر ترک لادانی در ادامه ضمن اشاره بر ریشه داشتن چنین اندیشه‌ای در سیره و خانواده امام حسین (ع) و تأثیر آن بر منظومه فکری آن حضرت، سخنان خویش را ادامه مباحث معطوف به نقش حضرت زهرا (ص) به‌عنوان مادری دلسوز و نمونه و صفت ویژه ایشان جهت تکوین جهان‌بینی خاص فرزند خویش، یعنی صفت حریت (آزادی از افکار آسیب‌زننده به روح انسانی) نمود. بنا به گفته وی، این امر نقشی اساسی در کنش‌های آتی حضرت امام حسین (ع) در بزنگاه عاشورا جهت پاسداری از حقوق بشر داشت. دکتر ترک لادانی در انتهای سخنان خویش نیز بر مهم‌ترین ویژگی حضرت امام حسین (ع)، یعنی ویژگی ظلم‌ستیزی، تأکید و از لزوم احیای این تفکر در جامعه جهانی امروزی جهت بسط بیش‌ازپیش احترام به کرامت انسانی صحبت نمود.
شایان‌ذکر است که پس از پایان صحبت‌های جناب آقای دکتر کریمی و سرکار خانم دکتر ترک لادانی جلسه پرسش‌وپاسخ برگزار گردید و اساتید مزبور سؤالات حضار را با پاسخ‌هایی تفصیلی خود همراه نمودند.
تعداد بازدید:
48
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان - ساختمان مرکزی
تلفن: 37932302 031  تلفکس: 37392302 031
پست الکترونیک: info@ofohr.com
 
Powered by DorsaPortal